modyfikacja 12.11.2009 08:57 | odsłon 3627
„Szkoła dla Rodziców”

 w oparciu o metodę A. Faber i E. Mazlish

"Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały;

jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły"

 

 

Dla kogo jest "Szkoła..."

    Przeznaczona jest  dla każdego, kto chciałby nie tylko lepiej rozumieć i mądrze kochać dzieci, ale i być przez dzieci kochanym i rozumianym a więc wszystkim mamom, tatom, dziadkom, ciociom i wujkom a także starszemu rodzeństwu.

    Program ten bardzo mocno akcentuje i podkreśla , że dziecko ma prawo do: godności, szacunku, miłości, radości i poczucia bezpieczeństwa.  

    „Szkoła dla Rodziców" jest miejscem spotkania tych rodziców i wychowawców, którzy chcą się doskonalić w sztuce wychowywania. Uczestnicy warsztatów mają możliwość podzielenia się swoimi doświadczeniami i skorzystania z doświadczeń innych rodziców w grupie. Uzyskują wsparcie od specjalisty oraz materiały do analizy i przemyśleń w domu. Program  pokazuje - jaki  język służy budowaniu relacji z dzieckiem, jakie słowa kierowane do dziecka sprawiają, że czuje się ono kochane, szanowane, traktowane godnie, akceptowane, w związku z czym jest ono w stanie przyjmować stawiane mu wymagania i  ograniczenia.

    "Szkoła" posiada ramowy program i zakres treści, ale zajęcia w  każdej edycji  są niepowtarzalne, bowiem w dużym stopniu zależą od doświadczeń i potrzeb w dziedzinie wychowania uczestniczących w niej osób. Osoby biorące udział w zajęciach zgłaszają swoje oczekiwania i na tej podstawie modyfikowane są kolejne spotkania.


Bezpośrednim celem "Szkoły..." jest opanowanie przez rodziców konkretnych umiejętności wychowawczych, takich jak:

  • Rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć dziecka, okazywania mu zrozumienia oraz wsparcia w radzeniu sobie z trudnymi emocjami poprzez umiejętność aktywnego słuchania.
  • Zachęcanie dziecka do współpracy oraz wyrażanie rodzicielskich oczekiwań i wymagań w taki sposób, aby były one chętniej respektowane przez dziecko.
  • Wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka.
  • Pomoc w kształceniu przez dziecko pozytywnego i realistycznego obrazu siebie, własnych możliwości poprzez stosowanie pochwały opisowej.
  • Rozwiązywanie nieuchronnych w życiu dorosłych i dzieci konfliktów przy pomocy  dialogu i negocjacji, bez uciekania się do stosowania siły.
  • Uwalniania naszych dzieci od grania ról które mimowolnie lub nieświadomie przypisaliśmy dziecku np.: leń, głupek, śpioch, artysta, mazgaj, płaksa itp.

Szkoła dla Rodziów prowadzona jest w:
  • Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Chrzanowie

Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze