Przejdź do menu głównego
Przejdź do treści
Przejdź do wyszukiwarki
◐
A
A+
Zaloguj się
Otwarcie w nowym oknie
Otwarcie w nowym oknie
Wyszukiwanie
Szukana fraza
Wyszukaj w tej witrynie
☰
Strona główna
Dla Uczniów
Wizytówki szkół i placówek
Informator Oświatowy
Nabór
Dla Rodziców
Rola rodziców przy wyborze szkoły przez dziecko
Moje dziecko potrzebuje pomocy
Moje dziecko jest zdolne
Wyrównywanie szans rozwojowych i edukacyjnych dziecka
Kultura
Wykaz Społecznych Opiekunów Zabytków
Imprezy organizowane przez PMDK w Trzebini
Kultura Fizyczna i Sport
Imprezy organizowane przez PMOS w Chrzanowie
Wykaz uczniowskich klubów sportowych
Wpis do ewidencji uczniowskich klubów sportowych
Wykaz klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia
Wpis do ewidencji klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia
Nagrody
Nagroda Artystyczna Powiatu
Nagroda Starosty dla nauczycieli
Stypendium Powiatu Chrzanowskiego
Nagrody Starosty Chrzanowskiego w Dziedzinie Sportu
Nagroda Kuratora Oświaty
Nagroda ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
Szkoły i Placówki Niepubliczne
Wpis do ewidencji
Wniosek o wpis do ewidencji szkół niepublicznych - do pobrania
Uprawnienia publiczne - procedura
Awans zawodowy nauczycieli
Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego
Zmiana aktu
Wnioski do pobrania
Przydatne linki
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Kuratorium Oświaty w Krakowie
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
Powiat Chrzanowski
Deklaracja dostępności
Treść deklaracji
modyfikacja 29.07.2021 08:16 | odsłon 3647
Wyrównywanie szans rozwojowych
i edukacyjnych dziecka
Pomimo stałego postępu w medycynie statystyki wykazują wciąż wysoki wskaźnik dzieci z różnego rodzaju dysfunkcjami rozwojowymi. Większość nieprawidłowości w rozwoju ujawnia się w pierwszych miesiącach i latach życia. W takiej sytuacji rodzice często czują się bezradni wobec problemów, zagubieni i nawet załamani problemami (każdy z nas oczekuje urodzenia się dziecka zdrowego). Dziecko chore czy zaburzone w swoim rozwoju uruchamia niepokój rodziców, potrzebę poszukiwania pomocy. Bywa też przyczyną poważnych kryzysów w rodzinie. Stąd niezwykle ważna jest rola instytucji, placówek i organizacji, które w założeniach swojej działalności mają niesienie szeroko rozumianej pomocy małemu niepełnosprawnemu lub zagrożonemu niepełnosprawnością dziecku i jego rodzinie.
Niestety, sieć ośrodków wczesnej interwencji oraz systemowe rozwiązania w zakresie wieloaspektowej pomocy rodzinie z małym dzieckiem specjalnej troski jest w naszym kraju nadal jeszcze niedostatecznie rozwinięta. W tej sytuacji bardzo cenna była inicjatywa Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu dotycząca organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka przez placówki oświatowe. Tą kwestie reguluje Rozporządzenie MENiS z dnia 4 kwietnia 2005 r. wskazujące na możliwość objęcia dziecka różnymi formami pracy rewalidacyjnej, rehabilitacyjnej i terapeutycznej od chwili wykrycia nieprawidłowości w jego rozwoju do czasu podjęcia nauki w szkole.
Istotne założenia tej propozycji to:
wspomaganie rozwoju dziecka odbywa się możliwie najbliżej jego miejsca zamieszkania (w pewnych sytuacjach nawet w domu rodzinnym),
pomoc świadczona jest przez specjalistów – osoby posiadające kwalifikacje odpowiednie do charakteru niepełnosprawności dziecka,
działania specjalistów, co jest niezmiernie ważne, są skierowane zarówno na dziecko jak i jego rodzinę.
Złożenia te dają nadzieję na to, że rodzice potrzebujący wsparcia w związku z zagrożeniem niepełnosprawnością ich małego dziecka mogą uzyskać pomoc na miejscu, w swoim środowisku.
Dlaczego tak ważna jest wczesna pomoc dziecku z zaburzeniami rozwoju?
Okres wczesnego dzieciństwa jest okresem najintensywniejszego rozwoju w życiu człowieka.
Centralny układ nerwowy małego dziecka cechuje wyjątkowa plastyczność, co daje szansę korekcji zaburzeń i kompensacji deficytów.
Wdrożenie specjalistycznej pomocy (postępowanie terapeutyczne w różnych obszarach rozwoju dziecka) daje szansę na pełną normalizację rozwoju lub ogranicza występowanie deficytów rozwojowych.
Narastanie zaburzeń wraz z wiekiem utrudnia terapię i edukację starszych dzieci.
Rodzice małego dziecka mają więcej nadziei, sił, zapału i wiary, dlatego bardziej angażują się we współpracę ze specjalistami i mają własny udział w procesie terapii dziecka.
Co warto wiedzieć ? – droga skorzystania z niezbędnej pomocy
Podstawą działań jest wykrycie lub podejrzenie niepełnosprawności dziecka.
Najczęściej rozpoznania możliwych zaburzeń dokonuje lekarz pediatra.
Stwierdzenie ryzyka nieprawidłowego rozwoju może mieć miejsce bardzo wcześnie (w przypadku wad genetycznych), w trakcie wizyty matki i dziecka u lekarza albo podczas sporządzania bilansu zdrowia dziecka w 2 roku życia ( pamiętajmy, że grupą zwiększonego ryzyka są dzieci urodzone przedwcześnie).
W dziedzinie edukacji systemową formą opieki obejmuje się dzieci posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Chrzanowie posiada uprawnienia w sprawie opiniowania i orzecznictwa dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, w tym także dzieci z dysfunkcjami wzroku, słuchu oraz autyzmem.
W rejonie działania naszej Poradni wczesne wspomaganie rozwoju na podstawie wydanych przez nas opinii realizują wybrane placówki oświatowe z poszczególnych gmin. Najdłuższe, kilkuletnie doświadczenie w kompleksowej pomocy dziecku i rodzinie mają przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Są to Przedszkole Samorządowe nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi w Chrzanowie (dla miasta i gminy Chrzanów) i Przedszkole Samorządowe nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Libiążu (dla miasta i gminy Libiąż).
W rejonie działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Trzebini wczesne wspomaganie realizowane jest na terenie Szkoły Podstawowej nr 8 w Trzebini oraz na terenie Przedszkola Samorządowego nr 1 w Trzebini.
Podkreślić trzeba, że kompleksowa pomoc dziecku i rodzinie możliwa jest dzięki pracy zespołowej i współpracy placówek. Podstawą procesu terapeutycznego dla konkretnego dziecka jest opracowanie indywidualnego planu pracy w oparciu o szczegółową diagnozę psychopedagogiczną i logopedyczną z uwzględnieniem innych opinii specjalistycznych.
Poradnia świadczy także pomoc w formie wskazania rodzicom adresów innych specjalistycznych ośrodków pomocy dziecku w zależności od charakteru jego niepełnosprawności.
Zdrowie i możliwie wszechstronny rozwój dziecka, a także wyrównywanie szans rozwojowych i w perspektywie edukacyjnych jest ważnym zadaniem rodziców i wspierających ich placówek.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Chrzanowie
zaprasza do tej współpracy
©
VULCAN sp. z o.o.
2008-2024
Otwarcie w nowym oknie
Platforma VULCAN wersja: 24.09.0000.11554
Polityka prywatności
Otwarcie w nowym oknie
Polityka cookie
Otwarcie w nowym oknie
Klauzula informacyjna
Otwarcie w nowym oknie
Deklaracja dostępności
Otwarcie w nowym oknie