modyfikacja 12.11.2009 08:57 | odsłon 4572

REALIZACJA OGÓLNOPOLSKIEGO PROGRAMU WSPIERANIA UMIEJĘTNOŚCI WYCHOWAWCZYCH

„SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW”

W PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W TRZEBINI

W LATACH 2006 – 2009

 

Pomysł realizowania pierwszych spotkań „Szkoły dla rodziców” powstał w oparciu o potrzeby Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Trzebini.

 

Głównym kierunkiem pracy poradni na rok 2006/2007 była pomoc rodzinie. Zadanie to było jednocześnie założeniem Debaty Oświatowej z 2006 roku zorganizowanej przez Starostwo Powiatowe w Chrzanowie. Jednym z efektów prac prowadzonych w ramach tejże debaty było opracowanie informatora o formach pomocy dla dzieci i młodzieży na terenie powiatu chrzanowskiego, wśród których była m. in. informacja o realizacji „Szkoły ...”.

Aby przygotować grunt i zachęcić rodziców do udziału w zajęciach trzebińska poradnia zorganizowała punkt poradnictwa rodzinnego. Od września do listopada 2006 roku przeprowadzono sześć spotkań, w których rodzice mogli uzyskać pomoc w wielu sprawach wychowawczych i mogli zapoznać się z ideą i tematyką „Szkoły ...”.

W listopadzie 2006 roku, przy wsparciu i pomocy Dyrektor poradni Pani Ireny Fudały, rozpoczęto pierwszą edycję „Szkoły ...”, która trwała do 17 stycznia 2007 roku.

Informacje o prowadzonych w poradni zajęciach dla rodziców szybko rozchodziły się w społeczności lokalnej „drogą pantoflową”. Ponadto udało się tym przedsięwzięciem zainteresować prasę lokalną, czego efektem było ukazanie się w marcu 2007 roku w tygodniku „Przełom” artykułu „Trzeba kochać ale wymagać”, w którym została przybliżona tematyka zajęć i formy pracy prowadzonych w ramach warsztatów. Dodatkowo pedagodzy szkolni wspierali poradnię w rozpropagowywaniu tej formy pracy z rodzicami. Dzięki tym zabiegom od listopada 2006 do czerwca 2007 roku udało się przeprowadzić cztery edycje „Szkoły dla rodziców i wychowawców”.

 

W marcu 2007 roku, dzięki współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Chrzanowie, zajęcia w ramach „Szkoły ...” przeprowadzono także z rodzicami tworzącymi pogotowia opiekuńcze lub rodziny zastępcze.

Jednym z wniosków sformułowanych przez uczestników zajęć było podkreślenie konieczności spotkań grupowych rodzin zastępczych umożliwiających ciągłą wymianę doświadczeń oraz wzajemne wsparcie, wobec czego poradnia wystąpiła pisemnie do PCPR-u Chrzanów z propozycją utworzenia grup wsparcia dla rodziców.

W tym samym czasie (marzec 2007), nawiązano współpracę z Urzędem Miasta Trzebinia celem pozyskania środków na dodatkowe spotkania z rodzicami. Ta współpraca przebiega wzorowo do dnia dzisiejszego.

W okresie październik - grudzień 2007 roku, przeprowadzono zajęcia „Szkoły ...” w ramach ministerialnego programu „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”. Zajęcia te zostały zakończone zewnętrzną ewaluacją z wynikiem pozytywnym.

W tym samym czasie Ośrodek Pomocy Społecznej w Trzebini zwrócił się do poradni z prośbą o realizację „Szkoły ...” dla swoich podopiecznych. Zajęcia przeprowadzono w miesiącach październik – grudzień 2007.

 

W roku 2008 zrealizowano w poradni cztery edycje „Szkoły ...”, natomiast w roku 2009 zakończono do tej pory trzy edycje, a w planie działań do końca roku przewiduje się organizacje jeszcze dwóch edycji „Szkoły ...”.

 

 

Tradycją stało się zapraszanie każdorazowo na ostatnie zajęcia zamykające poszczególne edycje „Szkoły ...” przedstawicieli Urzędu Miasta w osobach:

-      Pani Alicja KAIM – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich i Administracyjnych UM Trzebinia

-   Pani Mariola ROMAN – Główny Specjalista ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy UM Trzebinia

oraz Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Trzebini panią Irenę FUDAŁĘ, wspierającą realizatorów we wszystkich działaniach związanych z organizacją i realizacją „Szkoły dla rodziców i wychowawców”.

Realizatorami „Szkoły dla rodziców i wychowawców” w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Trzebini są:

- SZKLARCZYK Elżbieta

- PIECHOWICZ Marta

- TROJANOWSKA Krystyna

Umieszczone na ogólnopolskiej liście realizatorów Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie – placówki rekomendowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

 

Tabelaryczne zestawienie kolejnych edycji zajęć „Szkoły dla rodziców i wychowawców”:


ORGANIZATOR

DATA

Realizatorzy

Od

Do

PPP - Trzebinia

15.11.2006

17.01.2007

SZKLARCZYK Elżbieta

TROJANOWSKA Krystyna

PPP - Trzebinia

07.02.2007

11.04.2007

SZKLARCZYK Elżbieta

TROJANOWSKA Krystyna

UM Trzebinia,

PPP - Trzebinia

08.03.2007

24.05.2007

SZKLARCZYK Elżbieta

TROJANOWSKA Krystyna

UM Trzebinia,

PPP – Trzebinia

 

09.05.2007

27.06.2007

SZKLARCZYK Elżbieta

TROJANOWSKA Krystyna

CMPPP – Warszawa,

PPP – Trzebinia

W ramach programu „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”

18.09.2007

20.11.2007

SZKLARCZYK Elżbieta

PIECHOWICZ Marta

OPS – Trzebinia,

PPP - Trzebinia

17.10.2007

19.12.2007

SZKLARCZYK Elżbieta

TROJANOWSKA Krystyna

UM – Trzebinia,

PPP – Trzebinia

 

22.01.2008

25.03.2008

SZKLARCZYK Elżbieta

PIECHOWICZ Marta

UM – Trzebinia,

PPP – Trzebinia

15.04.2008

24.06.2008

SZKLARCZYK Elżbieta

PIECHOWICZ Marta

CMPPP – Warszawa,

PPP – Trzebinia,

W ramach programu „Szkoła przyjazna i bezpieczna”

09.09.2008

13.11.2008

SZKLARCZYK Elżbieta

PIECHOWICZ Marta

UM – Trzebinia,

PPP - Trzebinia

10.10.2008

10.12.2008

SZKLARCZYK Elżbieta

TROJANOWSKA Krystyna

UM – Trzebinia,

PPP - Trzebinia

03.02.2009

07.04.2009

SZKLARCZYK Elżbieta

PIECHOWICZ Marta

OPS – Trzebinia,

PPP - Trzebinia

20.04.2009

21.05.2009

SZKLARCZYK Elżbieta

PIECHOWICZ Marta

PPP - Trzebinia

28.04.2009

23.06.2009

SZKLARCZYK Elżbieta

PIECHOWICZ Marta

PPP – Trzebinia

Zajęcia w trakcie realizacji

22.09.2009

24.11.2009

SZKLARCZYK Elżbieta

PIECHOWICZ Marta

PPP – Trzebinia

Zajęcia w trakcie realizacji

15.10.2009

17.12.2009

SZKLARCZYK Elżbieta

TROJANOWSKA Krystyna

 

 

Zmiany w środowisku lokalnym w aspekcie realizacji Szkoły dla Rodziców i Wychowawców zgodnie z założeniami planu pracy PPP w Trzebini:

Równolegle z warsztatami dla rodziców, w latach 2006/2009 pojawiła się potrzeba pracy z uczniami i nauczycielami:

 

     przeprowadzono z młodzieżą gimnazjalną i licealną warsztaty na temat „Granice w relacjach z ludźmi”, „Jak sobie radzić ze stresem”, „Jak sobie radzić z trudnymi emocjami”. Młodzież mogła w sposób warsztatowy uczyć się ustanawiania zasad i poznawania granic własnego „ja”.

     przeprowadzono zajęcia z młodzieżą w ramach dwudniowych rekolekcji w parafii Św. Piotra i Pawła w Trzebini (z upoważnienia Kuratorium Oświaty w Krakowie) pod hasłem „Porozmawiajmy o uczuciach”. Przez dwa dni młodzież miała okazję poznać skąd biorą się uczucia, jak należy kontrolować zachowania i wyrażać złość aby nie ranić innych. W rekolekcjach udział wzięli gimnazjaliści, licealiści i studenci. Relacja z rekolekcji była zamieszczona w adwentowym wydaniu Biuletynu Parafialnego (wersja papierowa i elektroniczna).

     przeprowadzono Rady Pedagogiczne w gimnazjum i liceum na temat „Wyznaczanie granic i ustalanie zasad w pracy wychowawczej”, „Jak sobie radzić z trudnymi emocjami u uczniów”. Na spotkaniach omówiono w jaki sposób należy ustalać zasady, jakich komunikatów używać oraz jak ważne są konsekwencje i pochwały przy przestrzeganiu ustalonych norm postępowania.

     przeprowadzono spotkania z rodzicami uczniów szkoły podstawowej na temat „Sposoby komunikacji w rodzinie”. Rodzice uświadomili sobie, że język komunikacji zaczerpnięty ze Szkoły dla Rodziców daje efekty i pomaga w osiągnięciu porozumienia pomiędzy rodzicem a dzieckiem dającego obopólne korzyści a nie jest bronią do uzyskania przewagi nad rozmówcą.


Udział w inicjatywach społeczno-lokalnych:

     wkład realizatorów w opracowaniu Gminnej Strategii Rozwoju, gdzie zgłoszono „Szkołę ...” jako program profilaktyczny z zakresu umacniania relacji rodzic-dziecko.

     udział realizatorów w roli ekspertów w konferencji podsumowującej program „Herkules. Poznaj swoją siłę” organizowanej przez Stowarzyszenie Ruch Pomocy Psychologicznej „Integracja” oddział w Krakowie oraz Agendy Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju. Wspólnie z innymi ekspertami realizatorzy uczestniczyli w badaniu, którego celem była diagnoza aktualnych tendencji form zachowań ryzykownych podejmowanych przez młodzież. Dokonano również oceny skuteczności aktualnie realizowanych form oddziaływań i określono cechy skutecznego oddziaływania profilaktycznego. Raport z tego badania ukazał się w publikacji „Zachowania ryzykowne młodzieży w Małopolsce. Aktualne tendencje i zagrożenia, skuteczność oddziaływań profilaktycznych”.

     udział w opracowaniu programu „Zapobieganie przestępczości oraz ochrony obywateli i porządku publicznego – Razem Bezpieczniej”, gdzie zgłoszono „Szkołę ...” jako program profilaktyczny realizowany na terenie powiatu chrzanowskiego.


Konsultacje z koordynatorem wojewódzkim:

Na przestrzeni lat 2006/2009 zajęcia w ramach „Szkoły dla rodziców i wychowawców” są cyklicznie konsultowane z Wojewódzkim Koordynatorem Szkoły dla Rodziców i Wychowawców, Panią Jolantą Basistową.

Realizatorzy regularnie uczestniczą w grupach wsparcia prowadzonych przez Koordynatora.


Szkolenia:

Realizatorki wzięły udział w szkoleniu „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały...” w Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie prowadzonym przez Joannę Sakowską. Planowane jest utworzenie grupy realizującej program dla nastolatków.

 

Kontakt z mediami:

      03.2007 –  artykuł w tygodniku „Przełom” o założeniach i idei „Szkoły ...”

11.04.2008 –   udział w audycji radiowej o oddziaływaniach profilaktycznych na terenie Urzędu Miasta w Trzebini emitowanej przez Radio Kraków. W audycji przedstawiono główne założenia „Szkoły...” jako programu profilaktycznego. Rodzice objęci programem mogli podzielić się ze słuchaczami swoimi refleksjami nt. korzyści i zmian, które nastąpiły w ich rodzinach pod wpływem zajęć.

02.12.2008 –   rozmowa z lokalnym tygodnikiem „Przełom” nt. szkoły dla rodziców i wychowawców realizowanej w ramach programu „Szkoła przyjazna i bezpieczna”. Wywiad dotyczący założeń, celów, przebiegu zajęć oraz wrażeń rodziców uczestniczących w edycji „Szkoły” prowadzonej w ramach projektu „ Przyjezdna i Bezpieczna Szkoła”. (wrzesień – listopad 2008r).

17.02.2009 –   relacja ze spotkania prasowego w telewizji internetowej TVT1 na temat celów i zadań „Szkoły dla rodziców i wychowawców”

18.02.2009 –   artykuł w „Dzienniku Polskim” – „Rodzice poszli do szkoły by zrozumieć dzieci”

25.02.2009 –   artykuł w tygodniku „Przełom” – „Szkoła dla rodziców”

 

Wnioski ogólne:

A.      W ramach projektu „Przyjazna i Bezpieczna Szkoła” i otwartych punktów konsultacyjnych dla dzieci i młodzieży działających przy wiejskich Szkołach Podstawowych w Gminie Trzebinia m. in. W Szkole Podstawowej w Myślachowicach – poradnictwo indywidualne dla rodziców. Wykorzystano wiedzę ze „Szkoły dla Rodziców” z warsztatów, „CO zamiast Karania” oraz tworzenia jasnych zasad i konsekwencji w rodzinie. Zaproponowano uczestnictwo w zajęciach w „Szkole”.

 

B.     W ramach punktu konsultacyjnego dla dzieci i młodzieży utworzonego z inicjatywy Urzędu Miasta i Gminy Trzebinia wielokrotnie w poradnictwie wykorzystywane są elementy poszczególnych warsztatów „Szkoły ...”. Na punkt zgłaszają się osoby anonimowo i z wieloaspektowymi problemami. Umiejętności, które daje „Szkoła ...” są bardzo potrzebne w trakcie rozmowy i bardzo praktyczne w poradnictwie np. (rozpoznawanie i akceptowanie uczuć klienta już na początku spotkania). Osoby korzystające z konsultacji na punkcie często uczestniczą w pełnym cyklu warsztatów „Szkoły ...”.

 

C.     Wymiana doświadczeń związanych z prowadzeniem zajęć „Szkoły ...” pomiędzy pracownikami poradni. W PPP Trzebinia zajęcia prowadzą w sumie 3 osoby, 2–ch pedagogów i psycholog.

 

D.     Wykorzystanie na wykładach dla Powiatowego Uniwersytetu Trzeciego Wieku informacji dotyczących rozpoznawania uczuć. Warsztat prowadzony jest w ramach tematu dotyczącego skutecznej komunikacji.

 

E.     Propagowanie treści „Szkoły ...” i zachęcanie Seniorów do uczestnictwa. Zainteresowanie ich „Szkołą ...” wiąże się z częstym sprawowaniem opieki nad wnukami w różnym wieku.

 

F.      Przekazywanie praktycznej wiedzy – elementy „Szkoły” na spotkaniach z rodzicami w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci. Szczególnie ważne są tu tematy dotyczące stosowania opisowej pochwały, wyznaczania granic, rozróżniania i stosowania kary i konsekwencji w wychowaniu.

 

G.     Wykorzystanie umiejętności  nabytych poprzez prowadzenie i doskonalenie zawodowe w ramach  „Szkoły ...” w podwójnym aspekcie:

         - Zawodowym – w  codziennej pracy diagnostyczno-terapeutycznej

         - Jako rodzice w codziennych relacjach z naszymi dziećmi.


 

Trzebinia, październik 2009 r.                                                                   Opracowały:

Elżbieta SZKLARCZYK

Marta PIECHOWICZ

Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze