W ramach projektu „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych” zostały sfinansowane:
a) Zajęcia dodatkowe, będące kontynuacją indywidualizacji pracy z uczniem w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a w szczególności:
-zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji;
-zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych;
-zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy;
-zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej;
-gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy;
-specjalistyczne zajęcia terapeutyczne (np. hipoterapia, muzykoterapia) dla dzieci niepełnosprawnych;
-zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych (np.: prowadzenie obserwacji przyrodniczych).
b) Doposażenie bazy dydaktycznej szkół w materiały dydaktyczne, wynikające z procesu indywidualizacji oraz w specjalistyczny sprzęt (np.: specjalistyczne oprogramowanie, pakiety do diagnozowania i korygowania dysfunkcji i dysharmonii rozwojowych, takich jak: wady wymowy, dysleksja, wady postawy, zaburzenia koordynacji ruchowej) odpowiednio do rozpoznanych potrzeb i zaplanowanych zajęć
więcej
W celu zapewnienia prawidłowej, rzetelnej i sprawnej realizacji projektu pn: ”Indywidualizacja nauczania i wychowania klas I-III szkół podstawowych w Gminie Kielce” monitoringiem projektu zajmują się:
1. Kierownik Referatu Edukacji w Wydziale Edukacji, Kultury i Sportu Urzędu Miasta Kielce, pełniący rolę Koordynatora projektu;
2. Nauczyciele szkół podstawowych, pełniący funkcję Koordynatora projektu poszczególnych szkół podstawowych;
3. Zespół projektowy, mieszczący się w referacie edukacji w Wydziale Edukacji, Kultury i Sportu Urzędu Miasta Kielce.
CELE MONITORINGU
Zgodnie z wytycznymi POKL, Gmina Kielce ma obowiązek monitoringu projektu pn: „Indywidualizacja nauczania i wychowania klas I-III szkół podstawowych w Gminie Kielce” w celu zapewnienia zgodności realizacji projektu z założeniami i zatwierdzonymi we wniosku o dofinansowanie celami, tj:
1. Celem głównym projektu jest wyeliminowanie barier u 2283 uczniów/uczennic oraz rozszerzenie umiejętności u 1489 uczniów/uczennic szczególnie uzdolnionych w kontekście Procesu Edukacji w 28 szkołach podstawowych Gminy Kielce.
2. Celami szczegółowymi są:
1) Zapewnienie każdemu dziecku, objętemu wsparciem w ramach projektu, oferty edukacyjno – wychowawczo – profilaktycznej, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami i możliwościami edukacyjno rozwojowymi, w okresie do końca realizacji projektu.
2) Stworzenie warunków w szkołach objętych wsparciem, umożliwiających i wspomagających indywidualną pracę nauczyciela z uczniem, poprzez doposażenie bazy szkoły w niezbędne materiały dydaktyczne.
3) Zwiększenie dostępności i podniesienie jakości wsparcia udzielonego 3772 uczniom (1876 dziewczynek 1896 chłopców) odpowiednio do rozpoznanych potrzeb w ciągu 4 semestrów (2011-2013r).
4) Zminimalizowanie barier u 60% (z 2283 uczniów 1099 dziewczynek, 1184 chłopców) uczniów i uczennic, u których zdiagnozowane zostały specyficzne trudności w nauce oraz specjalistyczne potrzeby edukacyjne oraz rozszerzenie umiejętności u 60% (z 1489 uczniów 777 dziewczynek. 712 chłopców) uczniów i uczennic, u których zaobserwowano szczególne umiejętności.
REALIZACJA MONITORINGU
Osoby zajmujące się monitoringiem projektu pn: „Indywidualizacja nauczania i wychowania klas I-III szkół podstawowych w Gminie Kielce” kontrolują czy realizacja zajęć dodatkowych przynosi zaplanowane rezultaty oraz czy rezultaty te prowadzą do osiągnięcia celów, a przede wszystkim monitorują wskaźniki określone we wniosku o dofinansowanie, takie jak:
1. Liczba szkół podstawowych z Gminy Kielce, które wzięły udział w programie indywidualizacji nauczania w klasach I-III.
2. Liczba uczniów 28 szkół podstawowych z Gminy Kielce objętych działaniami projektowymi.
3. Liczba dzieci, które uczestniczą w zaplanowanych w projekcie zajęciach dydaktycznych.
4. Liczba godzin przeznaczonych na zajęcia dodatkowe w 28 szkołach podstawowych Gminy Kielce.
5. Liczba szkół, które doposażyły swoją bazę dydaktyczną .
6. Liczba dzieci uczestniczących w projekcie, które skorzystają z zakupionych pomocy dydaktycznych.
7. Liczba dzieci, u których złagodzone zostały zdiagnozowane bariery w dostępie do edukacji.
8. Liczba dzieci, u których zaobserwowano rozbudzenie zainteresowań i doskonalenie już nabytych umiejętności.
Monitoring projektu pn: „Indywidualizacja nauczania i wychowania klas I-III szkół podstawowych w Gminie Kielce”, został podzielony na dwa obszary:
1.Monitoring rzeczowy obejmujący następujące czynności:
· kontrolę zajęć pod kątem zgodności z harmonogramem,
· analizę liczby dzieci uczestniczących w projekcie z podziałem na chłopców i dziewczynki,
· badanie wzrostu umiejętności u dzieci ze zdiagnozowanymi trudnościami oraz analizowanie postępów dzieci szczególnie uzdolnionych,
· kontrolę rachunków wystawianych przez wykonawców pod kątem poprawnej liczby przeprowadzonych godzin,
· analizę sprawozdań kwartalnych pod kątem zgodności z programem zajęć.
2.Monitoring finansowy obejmujący następujące czynności:
· kontrolę wydatków pod kątem ich kwalifikowalności,
· kontrolę zgodności wydatków z harmonogramem,
· kontrolę wydatków pod kątem źródła finansowania.
NARZĘDZIA MONITORINGOWE
Dla skutecznego funkcjonowania projektu i jego monitoringu Gmina Kielce wykorzystuje narzędzia, które służą do zbierania i analizy informacji. Są to wszelkiego rodzaju dokumenty, ankiety i arkusze, które umożliwiają pomiar postępu rzeczowego i finansowego.
1. Narzędzia monitoringu rzeczowego:
· dzienniki zajęć,
· karty czasu pracy,
· harmonogramy semestralne,
· ankiety,
· arkusze obserwacji zajęć,
· arkusze realizacji projektu.
2. Narzędzia monitoringu finansowego:
· rachunki (składane raz w miesiącu przez wykonawców),
· harmonogram płatności,
· faktury i rachunki.
• Pogłębiona, refleksyjna ocena skali i jakości realizacji zaplanowanych celów, osiągniętych rezultatów i produktów oraz skuteczności projektowych działań • Sygnalizowanie pojawiających się problemów, dostarczanie wniosków (ewaluacja formatywna) • Doskonalenie realizacji projektu • Wskazanie mocnych i słabych stron projektu • Formowanie wniosków końcowych (ewaluacja sumująca)
• Ministerstwo Edukacji Narodowej • Świętokrzyskie Biuro Rozwoju Regionalnego • Gmina Kielce (projektodawca) • Dyrektorzy szkół uczestniczących w projekcie • Zespół zarządzający projektem • Uczestnicy projektu (beneficjenci ostateczni - uczniowie, ich rodzice/opiekunowie)
• Promocja • Realizacja działań projektowych • Rezultaty, cele, produkty
• Raporty okresowe (ewaluacja formatywna, po każdym semestrze realizacji) • Raport końcowy (ewaluacja sumująca)
Plan ewaluacji
Raport z ewaluacji
Raport ewaluacji 2011-2013